Välkommen till S:ta Ragnhilds trädgårdsförening

RESOR

18-19 AUG 2023 Besök av NORRTÄLJE TRÄDGÅRDSFÖRENING INFÖR 2024 TRÄDGÅRDSRESA 2-DAGARS i aug 2024.

Fredag 18 aug: Vi mötte upp bussen från Norrtälje Trädgårdsförening kl 15 och åkte till två trädgårdar i Vänneberga by, till Barbro Björklund & Roland Arvidssons Vänneberga Dammar, samt Ingegerd & Hans Edmans Villa Stenhägne som ligger på gångavstånd mellan varandra. Trädgårdarna har olika karaktär.

I Barbro och Rolands trädgård kunde vi se många olika sorters träd och stora dammar samt många andra växter. Här gäller det att se både upp o ner för att inte missa något…

Ingegerd och Hans trädgård kallar de själva för Villa Stenhänge eftersom det finns mycket sten som har format trädgården. Där kan vi också se många olika fina växtkombinationer där bladens färg och form väger tyngre än vacker blomning….

Efter dessa två trädgårdsbesök tar bussen Norrtälje Trädgårdsförening till Söderköpings Brunn för middag och logi med övernattning.

Lördag 19 aug: Kl 9:00 Vi startar dagen utanför receptionen på Brunnen där vi i samlad trupp går till
Örtagården för en guidad rundvandring. Örtagården i Söderköping är en blomstrande trädgård öppen för allmänheten och som drivs ideellt av deras trädgårdsintresserade medlemmar. Klockan 10 åker vi vidare.

Dagens andra stopp blir hos Ingrid & Lennart Karlsson strax söder om Söderköping. Här kan vi se deras potagé trädgård med blommor och grönsaker sådda i en vacker blandning. Här finns också en del djur såsom dvärgkaniner, höns mm. – Ordet potage, köksträdgård ”på franska” , kommer från franskans ord pot, kanna, kruka, gryta. Den beskriver en köksträdgård som är dekorativ, oftast med inslag av (ätliga) blommor.

Sen vidare till Stegeborg där vi tar den eldrivna lindrivna färjan över till lunch på Stegeborgsgården och efter det mot Ålbäckens Trädgård, en resa på ca 10 min. Ålbäckens Trädgård odlar och säljer perenner av både vanliga och ovanliga sorter Där får vi ”egen stund” för att njuta i trädgården eller ev att handla några plantor. Foto A-M TF

Vidare till sista trädgården Östra Ny till Sivan & Uffe Helderuds trädgård i Östra Ny, resans sista
trädgård. Här finns en stor skogsträdgård men många olika rabatter av perenner och buskar. Sivan tillverkar också en del vykort efter sina målningar som finns till försäljning. Här bjöd St:a Ragnhilds Trädgårdsförening på fika. Foto A-M TF

Lördag -17 juni 2023 Sommarresa till Nyköping.

Nyköpings trädgårdsförening välkomnar oss att besöka några av sina privata trädgårdar och Björn Cederlunds magiska plantskola Linudden

Nyköpings trädgårdsförening välkomnade oss att besöka några av sina privata trädgårdar och
Björn Cederlunds magiska plantskola Linudden. Vi var 29 medlemmar som deltog i resan.

Vi åkte med buss från Stinsen kl. 07.45. Återresa från Oxelösund kl. 16.00. Kostnad för resan är 525 kr.

Vi började vårt besök hos Marjut och Lars-Gunnar Närholm som hade byggt upp sin trädgård de senaste 8 åren. Trädgården är anlagd på en bergsluttning och är verkligen vacker och blomstrande, ett rikt urval av rhododendron, träd, buskar och perenner. Tyvärr hade de fått ett ändrat klimat i sin trädgård då skogen runt trädgården tvingats avverkas p.g.a. angrepp av granbarkborren. Skuggan från träden var till stor del borta, vilket förändrade villkorn för deras växter. Foto A-M TF

Ann- Chatrine Simmingsköld Ordf i Nyköpings trädgårdsförening visar in till första trädgården

Några av deras rododendron som klarat sig, men många hade tagit skada då skogen avverkats.

Det fanns många irisar. De vill ha sol och klarar torka bra.

Andra stoppet blev hos Björn Cederlunds magiska Linudden det är en liten plantskola, men har ett sortiment som är inriktat på ovanligare och svåråtkomliga växter. Själva Linudden är väl värt ett besök då det ligger så fint och att plantskolan är i trädgården till Flachens vita hus.

Efter alla dessa intryck på förmiddagen så vill nog magen ha lite påfyllning och det skall den få på Nya Källan Jogersö. Där blir vi serverade antingen en kötträtt, fiskrätt eller vegetarisk rätt.

Mätta och förhoppningsfullt belåtna. Så så kunde vi inte bege oss så långt utan besöka Yvonne och Åke Petterssons trädgård. Deras intresse började på 90-talet det är en trädgård i ständig förändring. De har ca 60 olika hostor samt väldig många perenner. Trädgården består av många olika rum och man förundras över att man får plats då ytan på tomten är 900 kvm. För några av oss blev det på ett återseende då vi besökt trädgåden på 1000- trädgårdar.

Vi kunde också promenera bort till Marita Larssons trädgård, – Marita är kassör i vår förening och guidade oss i bussen på förmiddagen. Hon berättade intressant om Nyköping, både historiskt och annan fakta.

Sist men inte minst blev nästa stopp Mita och Hans trädgård som hade mycket att vila ögonen på. Innan vi åkte från Oxelösund så bjöd Nyköpings Trädgårdsförening på fika innan vårt besök var över.

Stort tack Nyköpings trädgårdsförening för ett trevligt program. Tur hade vi med soligt lagom varmt väder också med vädret för på söndagen kom det efterlängtade sommarregnet.

Tvådagarsresa till Västergötland – 9-10 juli 2022

Äntligen blev vår resa till Vårgårda av. Vår systerförening erbjuder samma program somplanerades före pandemin. Kl 6.30 åkte vi från Söderköping. Foto Ann-Marie Ternstad Fredriksson

Först stannade vi till i Saxtorp hos Anne-Lie och Janne Sjögren. Deras trädgård har flera annorlunda installationer. Här finns många perenner, buskar, stora träd och även en damm med näckrosor. Klart att här bor en kisse också.

Därefter åkte vi till Eva Böhlin-Andreasson som serverade en rosenlunch med panerad rosenkyckling, rosensallad med  rosenvinägrett, rosenpotatissallad, rosenbröd och därefter rosenfika.

Där kom vi verkligen in i rosornas värld. En trädgård med många rum. Rosor som klättrar, rosor i bergsskrevor och buskar, klematis och perenner.

En damm med sandstrand, näckrosor och rosenbuske. Hundratals rosor,vacker utsikt och ett lusthus.

Sen vidare till Anna Larssons trädgård i Bergstena som hade 150 olika sorters egenodlade ekologiska rosor i kruka till försäljning. Annaberättade också hur hon okulerar sina rosor.

Dagen avslutades hos Karin Engstrand, först i Sverige med att ha tillstånd till en s.k Quiet Garden. En innehållsrik trädgård med många intressanta växter och ”hemliga rum”.

Övernattning och middag i Borås på Hotel Solhem Park

Efter frukosten dag två åkte vi först till Inger Frändås i Ulricehamn som har en trädgård med träd, buskar och perenner.

Inger berättar med inlevelse om sin trädgård som hon skapat med sin man Sven under 44 år.

Det vilar en trollskt stämning bland alla träd.

Förmiddagsfika i Karins lada i Ulricehamn,

Säkert en trevlig utflykt för barn i INTE NUDDA MARKEN LEKPARKEN!

Lunch åt vi på Jönköpings golfklubb.

Hos Anne-Maj Clarmo och Jan Axén, Ekhagens perenner

Enkuperad tomt med ett stort antal perenner där också många plantor är till salu. Där blir vi ävenbjudna på eftermiddagsfika.
Därefter direkt hem till Söderköping.

2019 Tranåsresa

Den 2 Juni bar det då äntligen iväg till Tranås!

Vädret var underbart och dagen blev jättelyckad!

Vi började med att får en presentation av staden, så här lite från ovan. Höganlofts rastplats var första stoppet då en guide från kommunen berättade. Han följde även med i bussen mot stopp två och vi fick information ut efter vägen.

Ljuvlig utsikt

Ekmanspark hette stopp två. Här kom en man från parkförvaltningen och berättade om denna centrala oas. Längs parken slingrar sig Svartån och hela atmosfären kändes prunkande och frodigt.

Bra med stora stenar att stå på så alla kan höra!

En del av Svartån

Det var många som var aspiranter på dessa bostäder

Gångar och växter avlöste varandra. -Tänk om vi kunde ha en sådan här park i Söderköping…

Stopp 3 var i en privat trädgård, hemma hos Malin Melin och Patrik Davidsson

Malin och Patrik hälsar välkomna

Fantastiskt orangeri prydde tomten.

En flätad ”korg” i pil

Vi kände oss verkligen välkomna!

Överallt  fanns det smakfull design

Inne i orangeriet var fönsterkarmarna fulla med olika växter

Lunchen intogs på Norraby krog. en golfbana med bedårande utsikt!

Båtlivet var i gång på Svartån

Man fick se upp så det inte kom någon golfboll farande genom luften.

God mat och härlig stämning!

Femte anhalten var i ett 1700-tals torp. Christina Brangelid med make hade köpt ett fallfärdigt ställe på 80-talet och lyft fram dess forna glans.

Klassisk gårdsbild

Självklart fanns det höns och fler var på gång.

Frågan är om ett uthus kan se mer inbjudande ut?

Stor matkällare på tomten.

De entusiastiska torp-ägarna

Till och med dasset var värt att förevigas!

Många vackra växter stod i blom

Sista besöket vi fick göra var på Kvarnkulla Trädgård.

Först fick vi vandra runt i deras besöksträdgård.  En trädgård som hela tiden överraskade!

Svårt att tänka att berget en gång i tiden var gårdens soptipp.

Var man än vände blicken så fanns det underbara växtkombinationer.

Ner för berget så rann det vatten.

Mängder med variationer av färg och form.

Här fick fotografen sällskap av en vacker fotomodell.

Vy över en liten del av besöksträdgården

Utsikt ner mot ån.

Gärdsgårdar förstärker sommarkänslan.

Den gamla kostigen håller nu på att bli en Rhododendron dal.

Skaparen och tillika ägaren av Kvarnkulla trädgård Ann-Cathrine Nilsson.

Dagen avslutas med shopping i Kvarnkullas handelsträdgård.

Vi tackar Tranås trädgårdssällskap för en fantastisk dag!

Trädgårdsresa 16-17/6

Vi startade redan kl 6,30 och begav oss söderut. Efter ett frukoststopp i Skillingaryd så landade vi i Markaryd och besökte Tommy Nilsson och hans fru Mari. Denna trädgård har vunnit utmärkelsen Sveriges vackraste trädgård 2013 och vann andra platsen i norden. Det kan man förstå!

Tommy Nilsson med trädgårdskompanjonen Mari

Flera spännande rum, byggda av armeringsnät och frodiga växter.

En liten gunga! ( det är Hasselört under gungan, som jämförelse) Kan det kanske finnas små trädgårdstomtar eller feer som leker här?

De inte bara pysslar i sin trädgård utan gjuter betong och målar olika pynt också. En del fanns till försäljning.

Tommy berättar om dammen och de inneboende, fiskarna.

Flera dammar och bäckar ger mycket liv i form av djur och vattenporl.

Vackra växter. Här en rosa ros. I bakgrunden anas ett av trädgårdens krypin.

En välkomnande bro vid entrén, var det första vi såg och även det sista innan vi for vidare mot dagens lunch som serverades på Vittsjö golfklubb.

Efter en något försenad men god laxbuffé körde vi till Höör och Skogsträdgården. En udda men intressant och kunskapsfylld trädgård. Vi fick lära oss om samarbetet mellan olika växter och hur rötterna hjälper varandra. De berättade att det tar ca fem år innan växterna har kommit i balans och kan utbyta olika näringsämnen med varandra. Vi fick även provsmaka olika vilda växter, som kan ersätta eller komplettera våra köksträdgårdar.

En ca 30 meter lång pergola leder in i Skogsträdgården

Informativ förklaring om växternas samarbete

Vi står vid det hemliga rummet och lyssnar intresserat

Piplök kantar flisgången vidare in i skogen

I busken finns det ätliga frukter

En kort resa följde till Sövröd, Lönntorpet och Sissas föräldrahem. Efter några spännande minuter, om bussen kunde komma in på ängen, så blev det fika och trädgårdsmys.

Bussen och chauffören Roger, kom både in och ut genom den trånga infarten till Lönntorpet, Sövröd. Det var värt en applåd!

Marita Johansson skötte serveringen till den goda och efterlängtade fikan som avnjöts i skuggan under familjens vårdträd.

Vi betraktar den självvattnande krassepelaren och den lilla röken.

Eldstaden till röken.

Samtal i det gröna.

Olika sorters timjan.

Birgitta Sääf med kameran i högsta hugg!

En rundtur i Kökslandet

Till Sankt Ragnhilds trädgårdsförening. Ett stort tack till er alla, det blev en sådan lyckad träff tack vare ert positiva och intresserade deltagande. Jag ska erkänna att jag blev rörd då Marianne tackade för visningen. Det var nämligen nästan på dagen ett år sedan jag kom hem från sjukhuset efter haft en stroke. Denna bekräftelse jag fick bevista med alla ni som stod under vårt vårdträd och gav sådana komplimanger var nästan för mycket. Tack än en gång Berthil med hustru Inger och sönerna Marcus och Pelle och sonhustrun Mita.

Natten tillbringade vi på Backagården. Skönt och tyst ute i Stenskogen.

Istället för en grå husgrund var huset dekorerad med fin graffiti.

Halv nio gav vi oss iväg till dagens första trädgård Rovelyckan. En relativt nyanlagd trädgård.

En trädgård fylld med spännande arrangemang och vackra detaljer.

När vi anlände kom även regnet. I ca 10 minuter fick vi ta skydd i deras uterum men sedan gick det att gå ut och njuta.

Detaljer hittades överallt

I dammarna simmade Koi, Guldfisk och Stör.

Inbjudande gångar som tog oss runt i härligheten

Litet vattenfall

Varför inte en trappa  rabatten!?

Eva blir tackad, för att vi fick komma och besöka dem.

Lite shopping var givetvis inbokad och det skedde på Västernäs Handelsträdgård.

Efter många nya växter i kassarna så for vi lite norrut och stannade på Hovdala slott utanför Hässleholm.

Värnamo blev resans sista stopp. Först besökte vi Camilla Daher och hennes fina trädgård.

Här välkomnas vi av Camilla

Utsikt genom en ros

Så vackert med olika blad tillsammans

Kinesisk kryddbuske

Många entusiaster kollar vad Camilla har till försäljning

Ormbunkar

Tackgåva från oss till Camilla

Kaffe/te intogs på Apladalens kaffestuga

Historisk miljö med ditflyttade stugor. Skön bensträckare innan sista bussetappen hem.

Strax innan vi kom till Söderköping så såg det så ut så här!

Många växter fick flytta till Östergötland denna helg.

Sommarresan lördagen den 17 juni 2017.

Den här gången höll vi oss nästan på hemmaplan och åkte  till västra Östergötland och norra Småland. Som vanligt lyckades vi erbjuda en prisvärd resa. Det blev tre intressanta och varierade trädgårdsbesök:

Ekhagens perenner

Anne-Maj Clarmo och Jan Axén i Rök har en trädgård under uppbyggnad och lockar med en del udda perenner. Läs mer på: http://www.tradgardsriket.se/tradgardar/ekhagens-perenner/

En underbar liten plantskola med fina människor.

Ängs Gårds trädgård

Ängs Gårds trädgård utanför Gränna är en lantlig trädgård under förvandling. Idé- och inspirationsträdgård med damm, ovanliga lövträd och buskar, clematis och perenner. I trädgården finns också växthus och grönsaksodlingar. På gården finns även ateljé med unikt hantverk till försäljning. Läs mer på: http://angsgard.weebly.com/

En mycket inspirerande trädgård som gav många idéer.

Lunch

Lunchen intogs på Smålandsgårdens gästgiveri i Örserum, som är vackert beläget vid Örensjön.

Kulla fridhem

Kulla Fridhem i Klockrike har en trädgård, som ligger inbäddad i ett skogsområde mitt ute på Östgötaslätten. Innehavarna är växtsamlare, har mycket träd och buskar, framförallt rhododendron och magnolia. Allt är inbäddat i områden med olika karaktär och sammanbundet med vindlande gångar. Orientinspirerat område, Liten Klippträdgård, Magnolialund, Pergola, Dammar med fiskar.Läs mer på: http://www.vackratradgardar.se/fridhems-tradgard/

En trädgård som fick en att tro att man rest utomlands

Tack till alla fina människor som gjorde denna resa möjlig!

2016-08-06–07: Kalmar/Öland.

Kerstin&Jörgens trädgård i Påskallavik.

Efter lagom bussetapp från Söderköping fick vi vår första trädgårdsvisning. Hos Kerstin och Jörgen i Påskallavik fann vi en vacker trädgård i närheten av havet med mycket rosor, perenner och clematis.

oland09l

Margareta Hammars trädgård i Läckeby.

Stärkta av lunchen på Kalmar Golfklubb fortsatte vi till Torpet Tidlösa, Fröstingstorp i Läckeby. Margareta Hammar har en stor trädgård på landet. Vilda orörda partier varvade med stora och välfyllda perennrabatter. Gamla lövträd, historiska rosor och många sorters olika perenner i skön blandning.

oland02h oland16h

Sollidens slottspark i Borgholm.

Det kungliga sommarresidenset har en praktfull slottspark. Vi strövade runt och njöt av de fina parkmiljöerna med blomsterinramade gångar och välansade gräsmattor.oland01

oland11h img_2243 oland03

Hornsjöns pensionat.

Efter en lördag fylld av trädgårdsupplevelser tar vi in på det lilla fina pensionatet, som ligger nära Ölands enda sjö i öns norra del. Efter en god middag och skön nattsömn är vi redo för dag 2 i vår trädgårdsresa …

Träd- och buskplantskolan i Byxelkrok.

oland20hEfter pensionatets söndagsfrukost för Roger oss med bussen ännu längre norrut på ön. I Byxelkrok besöker vi en handelsträdgård med träd- och buskplantskola. Här finner vi ett spännande och udda sortiment av trädgårdens ”tak och väggar”.

Carl-Olof Damms trädgård i Borgholm.

oland07oland13h
oland05
Nästa Ölandoland06strädgård på vår resa ligger i Borgholm och som sig bör på Trädgårdsgatan. Det är en liten djungelaktig trädgård med keramiska alster, damm och bäck med fina fiskar. Efter visningen förflyttar vi oss mot bron och lunch på Hotell Skansen i Färjestaden.

Ängsbackens handelsträdgård i Förlösa.

oland22h I Förlösa utanför Kalmar gör vi sista trädgårdsstoppet på vår innehållsrika 2-dagarsresa. Handelsträdgården håller extra söndagsöppet för att vi skall få chans att fylla bussens återstående utrymmen …

Med oss hemåt hade vi allt från keramik till hela träd!

2014-08-02–03: Wij Trädgårdar i Ockelbo.

Enköping.

I Enköping stannade vi till för en vandring genom Drömparken och förmiddagsfika hos Tant Gredelin.

Wij Trädgårdar i Ockelbo.

Lagom till lunch nådde vi huvudmålet för resan. Efter en välsmakande måltid utforskade vi först den skålformade Rosträdgården.

Sedan fick vi en guidad tur genom alla avdelningarna med start i Örtagården.

Barnens Trädgård.

I

Köksträdgården fanns imponerande rader av grönsaksodlingar.

Några av trädgårdsarbetarna tog det med ro.

Vår guidade tur avslutades i den vackra Skogens Trädgård.

Uppsala.

Mot kvällningen sökte vi oss söderut för övernattning i Uppsala med tillfälle att ”göra lördagskvällen i stan”. Dag 2 inleddes med besök hos en fuchsiaentusiast i Björklinge. ”Inte så mycket att visa upp” sa hon – men vi höll inte med henne riktigt …

I Linnéträdgården intogs förmiddagsfika innan vi vandrade genom trädgården och besökte Linnémuseet.

Trosa.

På hemvägen gjorde vi en avstickare till Trosa. Utöver lunch hann vi med en promenad genom den sommarvackra idyllen.